woensdag 23 december 2015

Kerstkaartjes in een handomdraai

De afgelopen dagen was ik af-en-aan in de weer als kerstelfje. U kent dat wel, koekjes bakken en foute kersthits meezingen (en weten dat het te veel geweest is als Youtube Mariah Carey aanprijst als "aanbevolen voor jou"). 

Voor het eerst sinds mensenheugenis verstuurden we kerstkaartjes voor eind januari. Dat die dingen andere jaren altijd ruim te laat de deur uit gaan is meestal te wijten aan een combinatie van luiheid, en wachten tot alle kaartjes binnengekomen zijn want, eerlijk is eerlijk, wij zijn geen kaartjes-stuurders maar wel kaartjes-beantwoorders. Het was ook het eerste jaar dat we volledig door onze voorraad door-de-jaren-heen-verzamelde kaartjes gewerkt waren, en het zal u niet verbazen dat hier weinig animo is voor de aankoop van nieuwe kaartjes die de papierberg nog wat verder aandikken, dus ging aan de slag met een kerstboekje van Dick Bruna. Ik vond "The Christmas book" jaren geleden voor een pond of twee in een Britse charity shop, en het boekje leende zich perfect tot het maken van kerstkaartjes. Het was met wat spijt in het hart dat ik de schaar (of eerder, het breekmes) erin zette, maar het leverde wel een leuk assortiment kaartjes op - snijden en in 3 plooien, en daarmee was het zaakje afgehandeld: 


Daarnaast maakte ik éindelijk ook de Mibo-diertjes die ik een paar jaar geleden zelf voor kerst kreeg, en verwerkte de prentjes van het schutblad ook nog tot een paar kaartjes. De website van Mibo is een aanrader voor die snij-en-plooi diertjes trouwens; een ideaal last minute kado'tje voor uw creatieve vrienden of oudere kinderen (ik heb weinig kinderkennis, maar zou toch zeggen 10+, als u geen zin hebt om 80% van het werk zelf te doen, of uw gebroed met een breekmes aan de slag te laten gaan). 


Georganiseerd als u bent, ben ik uiteraard wat laat met mijn kaartjes-tips, maar mocht het iets zijn voor volgend jaar: dit is het moment om in de kringwinkel in de stapel kerst-gerelateerde prentenboeken te gaan zoeken.

Fijne feesten!


2 opmerkingen: