zondag 6 januari 2013

Mosterd

Mosterd en ik, wij zijn goed vrienden geworden in de afgelopen plantaardige maanden. Niet dat ik ooit iets tegen mosterd had, maar mayonaise was toch altijd de makkelijkste keuze. Terwijl mosterd eigenlijk zoveel lekkerder is. Witloof, appel en zonnebloempitten; met mosterdvinaigrette. Seitan besmeerd met mosterd, gebakken, met wortelstoemp. Overschot patatjes met wat olijfolie, mosterd en ajuintjes. Za-lig.

En zo hangt er tegenwoordig ook wat mosterd* in mijn kleerkast. Een paar weken terug bracht Sinterklaas Mollie Makes mee, en mijn oog viel meteen op deze heerlijke Beci Orpin-foto, uit het boek Find & Keep:

foto: Beci Orpin
Ik weet niet precies wat het was, maar die outfit bleef in mijn hoofd hangen. U moet weten, dat gebeurt mij niet vaak. Zo goed als nooit eigenlijk. 't Is niet dat ik niet zie wat mooi is; maar over het algemeen zie ik het nut niet van mode-uit-de-boekskens pinnen, omdat de kans sowieso vrij beperkt is om iets gelijkaardigs te vinden in het tweedehands/fairtrade/eco-circuit. Maar deze, die bleef dus hangen. En dus dacht ik meteen aan bovenstaande foto toen ik vorige week bij Spullenhulp een paar meter mosterdgele stof tegenkwam. Het ziet er een beetje uit als velours, maar is eigenlijk een oude synthetische stof met een klein beetje rek erin. Dezelfde dag nog keerde ik Allemaal Rokjes binnenstebuiten op zoek naar een geschikt patroon en zette in één-twee-drie een korte versie van het "All in one"-rokje in elkaar, met een soortement van bordeaux paspel. Fronsrokjes zijn volgens mode-regels not done voor iedereen boven de leeftijd van 16 (of boven de confectiemaat van 36), maar whatever, deze is ne winner. Ik maakte het platstuk een maat groter dan normaal opdat het zeker laag genoeg zou vallen, maar dat was achteraf gezien niet het beste plan, want het had wel iets hoger mogen zitten. Soit.  "Zelfs met stof van de rommelmarkt lijkt dit rokje van een chic merk", dixit Madame Zsazsa. 't Zal wel zijn!



Nu nog zo'n heerlijke bollen-kousenbroek op de kop tikken.

*of zoiets; daar meneer Kapucijnaap mij er net op wees dat dat totaal geen mosterd-kleur is. Soit. Details!

10 opmerkingen:

  1. het is wel KEIschoon! mosterd of niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ma echt, keigoe! En volgens mij wel mosterd. Er zijn veel soorten mosterd, dus ik denk dat mosterdgeel ook niet zomaar één tint is. Ik ga mee op zoek naar kousen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauwie, mooi!!! En ik vind die foto met die bolletjespanty ook helemaal geweldig. Nu wil ik ook zo'n rokje, panty en botinnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En nu op zoek naar de bollekespanty!
    In Spitalfields heb je zeker een kans! x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mosterd, ik vind dat nu ook eens een schone kleur sé. Hopelijk kan ik ergens in de solden nog zo'n broek vinden. En te geloven dat dieje foto in uw hoofd bleef hangen: wat een combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goe bezig gij!
    En dju toch, die foto's doen mij goesting krijgen om een rokje te dragen. Tegenwoordig ga ik altijd in een lelijke jeansbroek, omdat de mooie kapot is en omdat ik wel een broek moet aandoen omdat ik naar mijn werk fiets met een mannenfiets, ge weet wel, met zo'n vervelende buis tussen uw benen.
    Maar goed, totaal irrelevante commentaar!

    Als je zo'n bollen-kousenbroek in het eco-circuit vindt, mag je mij altijd iets laten weten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe een rokken over mijn jeans aan.....

      Verwijderen
    2. dit rokje is anders ook wel kort genoeg voor op 'n mannenfiets denk ik; mits deftige legging eronder :)

      Verwijderen
  7. Zoveel goesting in mosterd ineens....'
    Toch niet misselijk in de ochtend ?

    BeantwoordenVerwijderen