zondag 7 oktober 2012

dag herfst (2) huisgemaakte granola & dagtrippen

Naast lezen nodigt de herfst ook uit tot iets vaker in de keuken staan. En zo deed ik op een regenachtige zondagmiddag een poging tot het zelf maken van granola-repen. U weet wel, zo van die semi-gezonde granenrepen die een fortuin kosten in de winkel en waar ze dan meestal ook nog eens rozijnen indraaien. Een beetje googelen bracht mij een eindeloze lijst van recepten maar uiteindelijk gooide ik gewoon zelf wat bij elkaar - excuseert u mij de weinig wetenschappelijke benaming van hoeveelheden, ik ben nu eenmaal niet van het wegende type.

-handvol havervlokken
-twee handjes vol zonnebloempitten
-twee handjesvol pompoenpitten
-handvol bresilnoten (of gelijk welke noten die u lekker vindt)
-klontje boter
-bijna een halve pot pindakaas (toegegeven - dat is wat veel van het goeie, een dik gevulde eetlepel zal wel volstaan)
-scheutje agavesiroop (of suiker of honing)

In het kort komt het erop neer dat je de granen en zaden eerst een tiental minuten roostert in de oven zodat ze lekker krokant worden. Ondertussen smelt je wat boter in een pan, met wat agavesiroop (of iets anders zoets) en pindakaas erbij. Vervolgens is het een kwestie van natte en droge (de geroosterde pitten/granen en de gehakte noten) ingrediënten bij elkaar gooien. Ik maakte dus een versie met havervlokken, pompoenpitten, zonnebloempitten en bresilnoten. De hoeveelheden kunnen gevarieerd worden naar gelang uw goesting, het is enkel een kwestie van de verhouding natte-droge ingrediënten zo te houden dat het geheel aan elkaar plakt. Samengedrukt in een ovenschaal kan alles dan nog een twintigtal minuten in de oven - al krijgt u waarschijnlijk hetzelfde resultaat door alles in de koelkast te zetten.



In repen snijden ging tot mijn verbazing ook erg goed, slechts hier en daar brokkelde er wat vanaf. Maar dat smaakte dan weer heel goed met wat bosbessen en yofu bij het ontbijt.



Het resultaat was heel (héél) erg lekker, maar ook wel behoorlijk, euhm... vullend. Laat ons zeggen dat zo'n reep in de loop van de ochtend bijna voldoende was om tot het avondeten verder te kunnen, zelfs voor een grote eter als ik. In de volgende versie laat ik dan ook de boter en pindakaas achterwege denk ik.

Volgens dat concept maak ik intussen ook zelf ontbijtgranen - pitten en havervlokken even roosteren, gehakte noten erbij en vervolgens het geheel voorzien van een heel dun laagje agavesiroop. Keilekker en niks honger tot aan de middagpauze = winner!


En verder hoor ik graag wat tips voor herfsttrips van u. In het kader van het eindelijk eens déftig te leren rijden plannen de kapucijnapen namelijk heel wat dagtrips de komende weken. Vorige week brachten we uit pure kindernostalgie een bezoekje aan Jantje van Sluis, maar al uw tips voor andere bestemmingen (binnen of net buiten de landsgrenzen) zijn meer dan welkom!

3 opmerkingen:

  1. Als ik weer een keuken heb, maak ik dat ook nog eens! Mijn ontbijt bestaat tegenwoordig elke ochtend uit havermoutpap met een grote eetlepel pindakaas en een banaan, ja, een banaan! ;-) Ik kan me pindakaas zonder banaan trouwens niet voorstellen, die twee zijn zooo complementair! Bon, met zo'n ontbijt heb ik dus ook geen honger tot aan de middagpauze.
    Geen tips voor herfsttrips, wij zijn niet zo'n trippers, maar ook altijd eens welkom bij mij voor een namiddagje naaien en bananencake eten en zo ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. naar het schijnt is er een indrukwekkende markt in Luik op zondag. 't Is wel geen rommelmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh klinkt goed zeg. En ik denk eens na over tripjes.

    BeantwoordenVerwijderen